MITT liv i MIN blogg med MINA ord

Alla inlägg den 13 december 2010

Av ensammalejonmamman - 13 december 2010 21:45

Idag var det Lucia på dagis och det var små Michelingubbar som kom ut där och sjöng Luciasånger. Önskar så att jag kunde visa hur söta de var men tyvärr så går det ju inte i min situation så ni får bara föreställa er ett luciatåg med små vitaklädda och tomteklädda Michelingubbar så ser ni samma sak som jag såg. Smulan hade fått feber idag på eftermiddagen men dagis hade känt att det inte spelade så stor roll om hon var kvar och de hade märkt hennes iver inför det första luciatåget i hennes liv så hon fick vara med och hon var överlycklig så nu blir det att ta hand om henne imorgon istället för de andra två under helgen. Så är det att vara mamma!!!!!

 

Något som fick mej att reagera var det att många föräldrar till barn med utländsk bakgrund inte var där. Jag är inte mycket av en treditionsmänniska men jag känner att jag får göra vissa saker för barnens skull. Jag skulle tex inte julpynta om det inte vore för dem. Jag förstår att inte alla natinaliteter firar Lucia men när barnen går på ett dagis där man ska fira det tycker jag att man kan komma för barnens skull. Jag tyckte synd om dem där de stod bland alla utklädda Michelingubbar och inte hade något annat än de vanliga kläderna men det var inte det som fick mej att reagera för Liten hade inte heller sitt lusselinne för det vägrades att sätta på men det fanns glitter ovanpå mössan iallafall    

 

Det som fick det att hugga till i mitt hjärta var när det var dags att fika och alla andra barn gick till sina föräldrar men deras var inte där. Jag reagerade jättemycket på det och kände att jag vill ruska om föräldrarna och att de skulle se sina barn i den stunden för de såg ledsna ut. Mitt närvi fikade kom en av dessa föräldrar som inte hade varit där under själva sjungandet och hämtar sitt barn och reagerar inte ens att det är fika utan bara tar med barnet fastän det stod med en fröken och fikade.

 

Jag hade denna diskussion med en jobbarkompis för några år sedan som var med i Jehovas vittnen och de firar ju inga högtider att jag tyckte att det var barnen som blev straffade för ett val som föräldrarna har gjort för de blir utanför i skolan och det var så jag kände för dessa barn. Mina var verkligen jättestolta över att ha stått där och sjungit och sedan att vi fikade och att de hade bakat lussekatter och pepparkakor. Jag tycker verkligen synd om de föräldrarna som inte delade detta med sina barn och jag känner mej ledsen inombords för de barnen som inte hade en förälder som var där och tittade och som de kunde gå till efteråt.

 

Puss och hoppas att ni haft en bra lucia!

Häxansurtant    

 

 

Av ensammalejonmamman - 13 december 2010 11:15

 Idag är det Lucia och jag är så förbannat less på att behöva förklara Äcklets beteenden för barnen. Altt började imorse med att de var helt uppspelt över att de skulle vara med i Luciatåg på dagis och att de skulle få ha glitter och ljus i håren. De var verkligen hetl spralliga och de tyckte att detta var spännande.


När vi bodde i Huset så började Skruttan att vara torr på natten och för varje morgon som hon hade varit det så fick hon en femma. Nu är det Smulans tur med detta och det finns ingen avundsjuka från något håll för att det är så men imorse kom det en fundering.


När vi fick sakerna som var vårat så fattades det massor med saker förutom att det låg glasbitar blandat med grejerna och att mycket var förstört så var det att Smulans sparbössa var med men den var helt tömd förutom på en krona, Skruttans plånbok och sparbössa var inte med över huvudtaget för den gick inte att öppna om man inte hade nyckeln som jag tog med mej. Skruttan var jätteledsen över detta men nu så har hon inte sagt något på ett tag men det kom igen nu imorse när Skruttan fick en femma och jag gav även en till de andra 2 så de kunde lägga dem i sina sparbössor. Då kom frågan -Mamma varför tog pappa mina pengar?


Vad svarar man på det?! Jag har betämmt mej väldigt tidigt att jag inte ska smutskasta Honom inför barnen men det visade sej väldigt tidigt att de bara har en negativ bild av sin pappa och jag kan inte klandra dem för Han har inte ställt upp på dem för fem öre. De var ett sätt för Honom att hålla mej kvar för han visste min rädsla och hu jag kände för att barn ska flytta mellan 2 ställen och de höjde Hans status för han hade en familj och många barn. Jag känner att detta blir en så svår sits för jag vet inte vad jag ska säja och mitt svar blev att jag inte visste varför han hade gjort det. Egentligen vet jag varför och det är för att straffa mej - jag skulle inte ha de pengarna men han ser inte att det är barnen som han straffar. Jag skulle aldrig ta dessa pengar för det är pengar som de fått av mej och som de har fått av andra när de har fyllt år. Jag tar inte av andra och jag skulle inte heller ta av mina barn.


Ibland känns det som om det kommer så många situationer där omgivningen förväntar sej att jag ska kunna förklara hur han tänkte men hur ska jag kunna göra det när jag inte kände Honom eller visste hur han tänkte. Jag kunde bara höra på hans steg utanför vilket humör han var på och om jag skulle få straff för något som jag inte visste ens vad det var eller om det skulle vara lugnt när han kom in. Jag vet inte hur han tänkte när han var otrogen jag vet bara att han inledde det innan Liten föddes och att jag hade det på känn men fick inte bevisen förän flera månader senare genom en person som jag fortfarande beundrar för den styrkan och alltid kommer att högakta och skydda. Hur ska jag kunna ge en bild den dagen det kommer ännu fler frågor från barnen när jag inte ens känner Honom själv????!!!!


Nu ska jag ta en dusch och se om jag kan skölja bort alla grubblerierna!

PUSS från Häxansurtant    

Presentation


Förr trodde jag att livet var till för att levas ~ nu vet jag att det är en kamp men jag har bestämt mig för att vinna den! Jag ska vinna den för mina barns skull och kan jag hjälpa en enda kvinna som lever eller har levt i samma helvete som mig så är det

Lämna en vink så blir jag glad

Finns inga dumma frågor

20 besvarade frågor

Bloggar jag följer

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards