MITT liv i MIN blogg med MINA ord

Alla inlägg den 7 december 2010

Av ensammalejonmamman - 7 december 2010 11:47

Ibland kan en kommentar få en att minnas saker som hänt för länge, länge sedan! Jag pratade med mina aldre helt underbara grannar som jag tror jag ska adoptera som farmor och farfar till barnen och då när vi pratade om Skruttan så sa hon "Har du aldrig hört att en gammal själ kan födas i en ung kropp?".


Jo jag har hört det förr och det ska jag skriva ner för jag har inte haft det minnet på flera år. När jag började sommarjobba så var jag på en avdelning för äldre och träffade en helt underbar tant där som jag bara älskade att lyssna på när hon berättade saker. Hon hade sån inlevelse och när hon berättade så var det riktigt så där så man kunde se framför sej hur det såg ut och hur det luktadde. All min ledig tid satt jag och pratade men framförallt lyssnade. Tyvärr blev hon sämre och sämre och vid midsommar så visste man inte hur lång tid det var kvar.


På midsommardagen satt jag på hennes sängkant och skulle hjälpa henne med maten. Hon tog ögonkontakt med mej och sa mitt namn, och sedan blev hon bara tyst och tittade mej så djupt in i ögonen så det kändes som om hon såg vad jag tänkte. Sedan sa hon "Om du inte minns något annat av mej så minns att det finns barn som föds med en gammal själ och det finns orsaker till det". Ur en låda plockade hon fram en ask med en ring och i den satt en bärnsten med ett litet strå i. Hon ville att jag skulle ha den ringen för att jag kändes som hennes barnbarn och hon hade pratat med sin man om detta och de hade bestämt det tillsammans. Som personal får man inte ta emot presenter och jag gjorde inte detta heller men hon sa att den var menad för mej och att den skulle hitta fram till mej en dag. Hon började berätta historien bakom ringen och den kan kortfattas återberättas så här: Hon hade fått denna ring av sin svärmor när hon födde sin dotter och hennes svärmor hade berättat för henne att barn föddes med gamla själar och att det var meningen för att de skulle klara av det som låg framför dem. Dessa gav en styrka och hade den genom erfarenhet. Det visade sej sedan att "tantens" dotter fick ett liv som var fyllt med prövningar och hennes svärmor sa alltid till "tanten" att hon inte behövde vara orolig för att dottern hade en gammal själ.


Ringen blev min många många år senare och det är en historia i sej hur jag fick den och den tänker jag inte skriva ner. Idag när min granne sa detta så välde alla minnen fram och någonstans inom mej tändes hoppet att kanske fick mina barn en gammal själ som ger dem styrka att bearbeta och bli fri från alla hemska minnen! Jag hoppas och jag tror det, för när jag ser hur de har utvecklats under denna tid och blivit gladare och kan lite på dem som finns i deras omgivning så måste det ha varit något som hjälpt dem framåt fastän det har varit becksvart för oss alla. Och kanske får jag en dag ge denna ring vidare till någon och berätta historian bakom den!

Puss

Smulans hand en gång i tiden, förevigad i en kopieringsmaskin!  

Av ensammalejonmamman - 7 december 2010 09:51

Vart jag ska emigrera det vet jag inte men till ett tyst ställe. Bredvid mej bor en äldre dam och nu är HELA hennes släkt och hälsar på och de har ingen låg ljudnivå kan jag erkänna. Om jag förstod deras spräk så skulle jag höra varje ord som de säjer kan jag lova och de har inte samma dygnsrytm som mej. Och nu är det konstaterat att Alah är döv för de skriker när de ska be på natten så det är bara att använda öronproppar om man ska kunna sova. I och för sej har de nästan samma ljudnivå när de pratar med varandra så kanske är det ett behov av hörapparater till dem med. Usch va grinig jag känner mej men det känns efter tre dygns konstant skrikande och jag gnäller inte om det vore barn men det är de vuxna jag hör. Igår blev jag riktigt sur så jag knackade i väggen men de trodde tydligen att det var någon som kom för de öppnade dörren istället och då höll jag på att skratta ihjäl mej så lite road blev jag iallafall.

Har även konstaterat att det är Mucklor som jag har i lägenheten istället för spöken. Ett spöke är ju något som man känner att det går förbi (säjer de som tror på spöken och jag vägrar fortfarande tro fastän det försvinner saker) så nu kom en kompis till mej på att det är Mucklor jag har. Dessa måste frysa för inatt har de tagit min vante. Eftersom de inte är så stora så kanske de använder denna till klänning eller sovsäck men jag vill ha min vante tillbaka. Det var naturligtvis de nya med rosett som de tog oxå och jag som kände mej fin i dem så imorse när det var minus fem så var jag tvungen att ta fram mina gamla UTAN rosett. Vilka bagatell-problem jag har ibland men det är rätt skönt att ha det mellan varve oxå för annars blev jag nog knäppare än jag redan är!

 

Nu ska jag stoppa i en ny omgång i tvättmaskinen och griljera min julskinka som jag har haft i ugnen under natten. Jag vet att det inte är jul än men jag blev såååååå suuuuuuuuugen på en skinksmörgås!

Puss från Häxansurtant

 

Presentation


Förr trodde jag att livet var till för att levas ~ nu vet jag att det är en kamp men jag har bestämt mig för att vinna den! Jag ska vinna den för mina barns skull och kan jag hjälpa en enda kvinna som lever eller har levt i samma helvete som mig så är det

Lämna en vink så blir jag glad

Finns inga dumma frågor

20 besvarade frågor

Bloggar jag följer

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards