MITT liv i MIN blogg med MINA ord

Alla inlägg den 28 november 2010

Av ensammalejonmamman - 28 november 2010 21:15

Idag är det konsataterat att det finns människor som inte skulle vara nöjd hur än läget ser ut. En person i min omgivning kom ifrån sin partner och i deras förhållande hade det förekommit lindrig misshandel fysiskt men grovt psykiskt. Det finns fem barn med i bilden varav den minsta är precis fyllda tre år. En gång kom hon ifrån allt detta med barnen och fick se vad ett liv innebar istället för det helvete som hon hade tillsammans med sin partner. Hon gjorde polisanmälan, fick besöksförbud, soc ordnade så att hon fick en lägenhet och trots detta så valde hon att flytta tillbaka till den partnern som var vidrig mot henne.

 

Nu har hon två lägenheter som soc betalar, det är soc som försörjer henne trots att hennes partner jobbar och jag vet inte allt. Mediciner betalar hon inte heller själv! Trots allt detta så bor hon fortfarande med partnern och ena dagen är det ett helvete men bara det finns lite godhet med i förhålllandet om än så bara för en sekund så tänds hennes hopp att nu kommer det att bli bra. Det kommer förbud på förbud och dessa bara accepteras. Barnen påverkas eftersom de ser vad som händer och det är här som jag blir så förbannad. Hon klagar på att inte socialen gör något men hur ska de veta att hon verkligen blir utsatt för allt det som hon säjer när hon hela tiden återvänder och bor där trots att hon var så rädd att hon sökte sekretessmarkering för att inte han skulle hitta henne och barnen. Hur ska hennes handlande visa att det finns fog för allt det hon sagt och anklagat honom för när hon trots den uttalade rädslan bor tillsammans med honom när hon har två andra alternativ att välja på!!!

 

Jag känner att om man brister så mycket i föräldraansvar då ska man inte få ha barnen kvar för man visar dem att det är helt okej att man låter någon göra så här mot den som de säjer att de älskar. Jag tycker att som förälder ska man vara en förebild för barnen och jag skulle aldrig ha gått tillbaka till helvetet när jag väl fick hjälp att komma därifrån. Jag har aldrig ens tänkt tanken att jag skulle återvända till Honom utan jag har tagit varje chans som jag fått för att ta mej längre ifrån Honom som utsatt mej för allt det vidriga.

 

Jag vet att man aldrig ska säja aldrig men jag kommer verkligen aldrig att gå tillbaka till Honom och jag förstår inte dem som gör det. Har man kommit därifrån så anser jag att man har ett val och en möjlighet att inte  behöva återvända och att få hjälp att starta ett bättre liv men för att få det så måste man själv ta ansvar för sej och sina barn och visa att man vill ha ett annat och bättre liv. Jag tycker att om man sätter sej i sitsen igen och att barnen får se detta jag då tycker jag att barnen skulle omhändertas för vad får de för värderingar och tankar om hur mycket man ska finna sej i att bli kränkt och utnyttjad. Vilka värderingar får dessa barn på vad kärlek och äktenskap är något.

 

En klok person sa för länge sedan till mej att det är lätt att skaffa barn men det är när de kommit till världen som man har ett livslängt ansvar för dem och om man brister i detta ansvar då är man inte en förälder. Jag tycker inte att hon är en mamma och jag vet att det låter hårt. Jag anser att barnen skulle ha det bättre hos någon annan som lär dem gränser och värderingar. Jag har gjort anmälan till soc om detta men det de gjorde var att ringa till föräldrarna och berättade att detta kommit in och att de ansåg att de brast i föräldraansvar det var allt. Och det är flera månader sedan och samtidigt så bor barnen i denna miljö och lär sej av deras "föräldrar" att det är så hör livet är!!

 

Det är att tänka på barnens bästa det  - NOT! Nä ska man vara förälder då får man tänka längre än  näsan för att uppfylla de kraven. Barnen varken väljer att bli födda eller vilka föräldrar de ska få så det är bara att växa upp och ta sitt ansvar annars skulle man inte ha satt dem till världen! Tycker synd om barnen som inte har någon förälder som ser till dem och deras bästa! Kanske skulle tvångs-sterilisering finnas kvar för vissa!!!! 

 

PUSS och God natt! Jag hoppas att jag kan sova trots att jag är med än förbannad  

Av ensammalejonmamman - 28 november 2010 19:01

Eftersom det inte var lika mycket att städa ute så gick det mycket lättare att få adventskänsla där när man ser detta. Alla stjärnor och stakar står i fönstrena iallafall och julgardinerna är uppsatt i kök och barnens rum och städningen det ska jag ta någon dag. Hade planerat att ta det imorgon men sen kom jag på att Smulan har års-kontroll på BVC och sedan måste jag till biblioteket. Besöken hos BVC brukar vara jobbiga, inte för att det är fel på barnen men i en svag stund sa jag till sköterskan där att det var bättre att hon frågade om hon undrade över något än att hon bara gick och funderade. Hon blev överlycklig och nu så tror jag att hon frågar i studiesyfte och för att få kunskap och det är positivt men ibland känner jag bara varför jag? Jag har haft samma roll mot soc och andra myndigheter känns det som men jag ser det som att det kanske kan hjälpa någon annan att slippa helvetet så jag svarar så gott jag kan. Sen är det bra för att BVC ligger x antal nerförsbackar härifrån och när vi ska gå tillbaka blir dessa uppförsbackar så då får jag bra rumpträning   Det är det som kallad för positivt tänkande att se det positiva i situationen. Jag lyckas inte jämt men denna gång så gjorde jag det och därför måste jag ju kommentera det!

 

Jag och barnen var på julskyltning idag i -10 men det kändes som -30 så nu sitter de under filtar i soffan och äter kvällsmat. Jag kommer nog inte att tina upp under detta dygn känns det som. Jag får skylla mej själv för jag pylsar på barnen massor av kläder men är inte lika klok när det gäller mej själv. Vi har varit till 2 stycken tomtar och lämnat teckningar och fått presenter av dem. Först frågade barnen varför de skulle lämna teckningar för att få teckningar för det hade de minsann inte gjort tidigare. Vi redde ut denna diskussion med att det var så när de var på stan och hälsade på och att det var lite för att man skulle få julklappar sen. De köpte det och jag kände mej så lugn och lycklig över att det var färdigt och uträtt men det var bara tills vi kom till stan och det fanns 2 tomtar. Då kom ju naturligtvis frågan hur det kunde komma två tmtar när det bara fanns en riktig. Vad säjer man då??? Jag försökte lite fint med att det var samma men att han hade bytt plats. Då tittade Skruttan på mej och berättade att det var inte alls samma för en var tjock och det var inte den andra. Det är såna gånger man känner som förälder att när man har "laglig" rätt att ljuga att tomten finns så kan väll de som spelar tomtar använda samma storlek så man slipper komma på fler lögner än att tomten finns men inte då. Till slut hittade jag olika lampor med mönster och detta förvillade dem så jag behövde inte komma på någon förklaring. Tack till det skyltfönstret och den som hade dekorerat den - jag står i tacksamhetsskuld.

 

Skulle gå in på elaffären och köpa en arm så jag kan få kökslampan mitt över bordet och att den som sitter på fel sida slippe bli bländad. Det slutade med att jag kom ut med en ny kökslampa oxå som jag bara VILLE HA trots att den var dyr och att jag redan har en. Kan ju skylla på att den jag har får mej att tänka på Honom eftersom den var med till helveteshuset och sedan så kan jag ju köpa den som en julklapp till mej själv. Hur jag ska få tid att sätta upp den är dock en fråga men jag får helt enkelt ta mej tid och då har jag ju en ursäkt för att slippa städa den tiden. Jag förmodar att det kommer att ta en mindre evighet att  få upp den och armen för jag förstod inte så mycket när han förklarade hur jag skulle göra. Går även att ha levande ljus i den men naturligtvis köpte jag koppar så jag kunde ha värmeljus istället så jag måste ha varit en perfekt kund som köpte allt man kunde till denna lampa - iallafall för försäljaren men inte för plånboken. December brukar vara en månad som kostar rätt mycket iallafall.

 

Nu ska jag försöka få mina barn i säng så det går lätt att väcka dem imorgon! Hoppas att ni haft en trevlig advent! Min var över förväntan eftersom advent kom och jag överlevde trots att inte allt var perfekt här hemma och det var bra för en pedant att se.

PUSS i kylan   

Presentation


Förr trodde jag att livet var till för att levas ~ nu vet jag att det är en kamp men jag har bestämt mig för att vinna den! Jag ska vinna den för mina barns skull och kan jag hjälpa en enda kvinna som lever eller har levt i samma helvete som mig så är det

Lämna en vink så blir jag glad

Finns inga dumma frågor

20 besvarade frågor

Bloggar jag följer

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards