MITT liv i MIN blogg med MINA ord

Alla inlägg den 24 november 2010

Av ensammalejonmamman - 24 november 2010 21:40

Efter att jag hade sett på bönderna (innehöll inget action idag heller) så pratade Hallåan om vad det skulle handla om i Debatt senare ikväll och det skulle handla om en eventuell lag som skulle förbjuda personer under 18 år att röka och min reaktion blir "Är något mer svenskt än detta?"

 

Sverige är ett pappers-land. Allt ska vara skrivet på papper och de ska skickas fram och tillbaka flera gånger om. När de som styr inte kan uppfylla de behov och lösa de problem som finns - ja då kommer man med en ny lag. Å så maler lagens hjul redan så långsamt och det är kö till tingsrätterna. Vart kom det egna ansvaret in och vart kommer föräldra-ansvaret? I Sverige blir man inte myndig förän man är 18 år vems ansvar är det då för vad man gör tills man blir myndig? Om mina barn vill göra vissa saker innan de fyller 18 är ja då måste de ha mitt medgivande. De kan inte skaffa pass och massor av andra saker.

 

Sedan undrar jag vad ska man göra, om denna lag blir, med dem som röker innan man blir 18? Det lovar jag kommer att bli något och det kanske är där som föräldrarna kommer in! Om jag tittar på programmet får jag säkert svar på det men då kan jag ju inte klaga och gnälla. Och idag känner jag för det!!! En annan sak som jag oxå tycker är typiskt svenskt det är att man måste vara 20 för att gå på bolaget och köpa alkohol samtidigt som det är helt lagligt att gå på krogen och köpa alkoholen till ett dyrare pris men ändå till samma procent. Vad är logiken i denna lag och regler!!!! Jag känner att det känns som så typiskt svenskt för man tittar kortsiktigt men inte långsiktigt och det man inte vill se det ser man inte.

 

Jag vet många av mina kompisar som jag hade när jag var yngre som började röka efter att de var 18. Det började med en fest-cigg och sedan blev det fler och fler. Jag tycker inte att unga ska röka och jag kommer att göra mycket för att inte mina barn ska börja med det men samtidigt känner jag att förbjuden frukt är mer frestande än det som inte är förbjudet så jag är rädd att en sån lag gör så att det blir mer spännande och en större frestelse. Vem har gått igenom uppväxten utan att känna sej mer frestad av det som var förbjudet än det som fanns tillgängligt??!!?? Vi får se vad som händer med Folkhälsoinst och deras förslag!

PUSS 

Av ensammalejonmamman - 24 november 2010 19:46

Och den är SKRIK! Jag undrar hur det låter hemma hos vissa familjer för när man kommer och ska hämta eller lämna barnen så är det alltid samma föräldrar som lider av denna bokstavskombination.

 

Idag var jag tvungen att skratta för det är speciellt ett par föräldrar som lider av detta och jag har kommit på mängder med förklaringar till varför det är så bla att de hörde dåligt osv. Imorse busade pappan i familjen med Liten och då pratade han ju vanligt och i vanlig ton men på en gång när han började prata med sina barn var kombinationen SKRIK framme. Min teori blev då att barnen hörde dåligt men när de frågade vad jag hette och jag svarade i vanlig samtalston ja då hörde de ju allt jag sa. Samma sak med mamman när hon kom för att hämta dem. Jag är helt säker på att de när de blir större kommer att få problem med hörseln efter att ha levt med föräldrar med denna diagnos för har de den nivån bland folk då vill jag inte veta hur det låter hemma hos dem. Och de är många oxå som har barn! Fastän mina barn har en hörapparat som gör att de inte hör vad mamma säjer så har jag lärt mej att det hjälper inte att höja rösten för ju mer man gör det så dessto mindre hör de!

 

Nu ska jag ta och titta på bönderna och hoppas att det händer lite ikväll för jag kan inte säja att det varit för mycket action denna säsong. Kanske kanske kommer den ikväll och det kan jag ju inte missa så jag får sätta mej med en varm kopp kaffe och titta! Och minnas Skruttans kram och kommentaren att jag var den-bästaste-mamman-som fanns-i-hela-världen och naturligtvis smalt jag helt!!!!   

PUSS

Av ensammalejonmamman - 24 november 2010 13:16

Ibland blir jag bara så less på hela min situation för det är som att bara för att jag är ensam så ska allt kommenteras och ALLA har rätt att kommentera ALLT!

Jag har ett par älsklingsjeans som har gått sönder men det är såna där som man verkligen inte kan kasta för de är bara så sköna och följer varje rörelse. Jag har dem inte om jag ska göra något speciellt men till och från dagis så tycker jag att jag kan ha dem när jag ändå bara ska vara hemma sen. Här kommer det roliga - naturligtvis tycker en person som bor här någonstan att det är helt okej att fråga om jag inte har råd att köpa nya byxor för att jag köper så mycket som jag gör åt barnen. Känner då att jag bara vill skrika "Skit i det så lever du längre" men naturligtvis gjorde jag inte det utan sa lite glatt att det har jag och gick snabbt därifrån innan min riktiga kommentar kom fram.

 

Häromdagen när vi kom hem från dagis så hade Liten bestämt sej för att vi inte skulle gå in och detta visades, eller snarare hördes genom gråt och skrik. Jag berättade att det inte spelade någon roll hur mycket skrik och gråt det kom för nu var det dags att gå in efter att vi åkt pulka i backen 10 gånger mer än vad som var tänkt från början. Då lägger en granne sej i och berättar att man som förlder ska lyssna på barnen och låta dem göra det de vill för att de ska utvecklas. Och då känner jag bara "Skit i vad jag gör" men denna gång sa jag ingenting utan fortsatte med att bubba in alla barn och pulkor. I huvudet tänkte jag dessto mer för om man inte som förälder sätter gränser ja då blir det okej för barnen att göra precis vad de vill. När de leker med eld ja då ska jag tänka "Å det är pyroman mitt barn ska bli"! Jag avskyr när jag ser barn som inte tål att få ett nej utan lägger sej på golvet och skriker och gråter för att de inte får tablettasken på affären och FÖRÄLDRARNA KÖPER DEN FÖR ATT FÅ TYST PÅ UNGEN!!!! Då kan jag inte låta bli att undra Säjer de aldrig nej hemma heller?

 

I morse när jag kom och skulle lämna barnen så hör jag en mamma som säjer i lagon hög ton till en annan för att jag skulle höra: "Tänk att hon gör barnen fåfängd! Alltid har de uppsatt hår och olika frisyrer! Jag fäörstår inte hur hon hinner och ens orkar när hon är själv. Släpar hon upp barnen 5 på morgonen"

Ännu en gång känner jag SKIT I DET DU SÅ LEVER DU LÄNGRE!!!! Jag har kommit på att det är lättare och går fortare att göra den frisyr de vill istället för att diskutera med dem att ha den frisyr som jag tycker.

 

Är så trött på att vara en som person som det är helt okej att kommentera vart och när som helst. Sköte er själv och skit i andra!!! Och innan man säjer något kanske man ska se om sitt eget hus först. 

 

PUSS 

Av ensammalejonmamman - 24 november 2010 09:46

Vad gör jag för fel när jag inte kan infoga en länk i texten???? Jag blir galen och känner att jag nu uppfyller den fina titeln som jag fått av Mickey Mouse nämligen "datasnille". Jag hatar allt tekniskt och jag hatar ännu mer när det krånglar. Om någon vänlig människa som kan läser detta kan berätta för mej om hur man gör så får ni gärna göra det för snart river jag av mitt hår!!!!!!!! Och det vill jag inte!!!! Please help me!!!!!!! 

Av ensammalejonmamman - 24 november 2010 09:34

Idag är det total snöstorm här känns det som och efter att ha varit med barnen på dagis så känns det skönt att kunna hålla sej inomhus. Barnen satt i pulkorna och skrek vi blåser bort och skrattade allt de orkade. Jag däremot hade motvind i dragandet så nu känns det som om jag har tränat ordentligt.

 

Idag ska jag  umgås med min strump-tjuv ännu en gång och jag får se hur många han har ätit upp när jag har tvättat klart. Kanske känner han sej skyldig efter att ha blivit utlagd på min blogg så han inte vågar.   

 

Jag är inte knäpp - bara uttråkad!!!!

Puss

Av ensammalejonmamman - 24 november 2010 09:22

How To Tell If Your Feet Stink

  

Presentation


Förr trodde jag att livet var till för att levas ~ nu vet jag att det är en kamp men jag har bestämt mig för att vinna den! Jag ska vinna den för mina barns skull och kan jag hjälpa en enda kvinna som lever eller har levt i samma helvete som mig så är det

Lämna en vink så blir jag glad

Finns inga dumma frågor

20 besvarade frågor

Bloggar jag följer

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards