MITT liv i MIN blogg med MINA ord

Direktlänk till inlägg 24 november 2010

Är det inte typiskt Sverige så säj???!!!!??????

Av ensammalejonmamman - 24 november 2010 21:40

Efter att jag hade sett på bönderna (innehöll inget action idag heller) så pratade Hallåan om vad det skulle handla om i Debatt senare ikväll och det skulle handla om en eventuell lag som skulle förbjuda personer under 18 år att röka och min reaktion blir "Är något mer svenskt än detta?"

 

Sverige är ett pappers-land. Allt ska vara skrivet på papper och de ska skickas fram och tillbaka flera gånger om. När de som styr inte kan uppfylla de behov och lösa de problem som finns - ja då kommer man med en ny lag. Å så maler lagens hjul redan så långsamt och det är kö till tingsrätterna. Vart kom det egna ansvaret in och vart kommer föräldra-ansvaret? I Sverige blir man inte myndig förän man är 18 år vems ansvar är det då för vad man gör tills man blir myndig? Om mina barn vill göra vissa saker innan de fyller 18 är ja då måste de ha mitt medgivande. De kan inte skaffa pass och massor av andra saker.

 

Sedan undrar jag vad ska man göra, om denna lag blir, med dem som röker innan man blir 18? Det lovar jag kommer att bli något och det kanske är där som föräldrarna kommer in! Om jag tittar på programmet får jag säkert svar på det men då kan jag ju inte klaga och gnälla. Och idag känner jag för det!!! En annan sak som jag oxå tycker är typiskt svenskt det är att man måste vara 20 för att gå på bolaget och köpa alkohol samtidigt som det är helt lagligt att gå på krogen och köpa alkoholen till ett dyrare pris men ändå till samma procent. Vad är logiken i denna lag och regler!!!! Jag känner att det känns som så typiskt svenskt för man tittar kortsiktigt men inte långsiktigt och det man inte vill se det ser man inte.

 

Jag vet många av mina kompisar som jag hade när jag var yngre som började röka efter att de var 18. Det började med en fest-cigg och sedan blev det fler och fler. Jag tycker inte att unga ska röka och jag kommer att göra mycket för att inte mina barn ska börja med det men samtidigt känner jag att förbjuden frukt är mer frestande än det som inte är förbjudet så jag är rädd att en sån lag gör så att det blir mer spännande och en större frestelse. Vem har gått igenom uppväxten utan att känna sej mer frestad av det som var förbjudet än det som fanns tillgängligt??!!?? Vi får se vad som händer med Folkhälsoinst och deras förslag!

PUSS 

 
 
Lina

Lina

4 januari 2011 12:46

Ja visst är det hemskt att unga börjar röka så pass tidigt som dem gör, går ju allt längre ner i åldrarna liksom drickandet också.

Anledningen till att det är 18 år för att dricka på krogen och 20 år för att köpa ut på bolaget tror jag är att på krogen så dricker ungdomarna med övervakning av personalen, ordningsvakter och personalen får inte heller sälja till en person som är märkbart berusad. Man får inte heller ta med sig drickat ut från krogen.
När man köper från bolaget så kan man dricka när, var och hur mycket som helst utan att någon vet om det, man kan bära sig åt hur man vill osv?
Därför tror jag att den åldersskillnaden finns, men visst är det lite knepigt!

Kram

http://www.lina84a.blogspot.com

ensammalejonmamman

4 januari 2011 20:24

Det lät logiskt! Man lär sej något nytt varje dag! Tack att du tänker längre än mej!
Kramiz

 
Lina i Borås

Lina i Borås

5 januari 2011 10:02

Hehe, vet ju om det är orsaken, men som sagt så kan det vara en tänkbar anledning. Kram

http://www.lina84a.blogspot.com

ensammalejonmamman

5 januari 2011 13:24

Ta åt dej nu när jag tycker du är smart - det brukar jag inte säja till allt för många så det kom från hjärtat!
Kramiz

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ensammalejonmamman - 29 november 2020 21:37


  .....och påverkade en hel värld och ändå var inte jag beredd på den effekt den skulle få på mig. Jag är alltid personen som insett att den dagen jag fick ensam vårdnad utan umgänge så stog jag ensam med barnen och hade allt ansvar och för mig va...

Av ensammalejonmamman - 26 november 2020 16:18


Undra hur många gånger jag har hört det uttrycket och visst stämmer det men det spelar ingen roll hur många år som går för såren rivs upp av minsta lilla känns det som. Vet inte varför jag alltid ska känna det som att en text, en sång eller vissa ord...

Av ensammalejonmamman - 22 november 2020 23:00

SKRÄCKBLANDAD FÖRTJUSNING   SÖNDAG 22 NOVEMBER 2020, 22:45 ...... som jag tar upp detta med bloggen igen efter drygt 3 år i tystnad. Varför - jag har saknat detta att ha mitt lilla place att skriva av mig utan att ...

Av ensammalejonmamman - 4 juli 2017 19:17

Kod för att importera min blogg till Nouw: 6323869374

Av ensammalejonmamman - 5 april 2017 20:07


      Jag har alltid tyckt att jag har gjort det som varit bäst för barnen och att det är deras bästa som legat i första hand. Plötsligt så slog det mig att det är det jag gjort när de varit med men det som jag gjort mot mig själv när de låg och ...

Presentation


Förr trodde jag att livet var till för att levas ~ nu vet jag att det är en kamp men jag har bestämt mig för att vinna den! Jag ska vinna den för mina barns skull och kan jag hjälpa en enda kvinna som lever eller har levt i samma helvete som mig så är det

Lämna en vink så blir jag glad

Finns inga dumma frågor

20 besvarade frågor

Bloggar jag följer

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards