MITT liv i MIN blogg med MINA ord

Direktlänk till inlägg 26 maj 2011

Arg, mera arg och ännu argare..........................

Av ensammalejonmamman - 26 maj 2011 10:15

Idag är jag verkligen arg och börjar fundera om inte Häxansurtant ska återuppstå på denna blogg! Jag har egentligen varit arg över dessa saker i flera dagar men igår hörde jag om en sak som fick bägaren att rinna över och det jag är arg på är Soc.


Först var jag verkligen maxuppretad på detta att de kunde gå in och titta i kylskåpet hos dem som sökte försörjningsstöd. När jag läste det första gången så trodde jag att det var ett skämt. Snacka om att sparka på den som redan ligger och när man söker det så tror jag inte att det är för att man VILL utan för att man MÅSTE och man är nog inte stolt över att göra det. Att det sedan kommer hem en person som ska inspektera vad man har i kylskåpet och sedan bedömma utifrån det om man har rätt til matpengar eller inte det tycker jag är helt sjukt. Redan här kände jag att finns det ingen medmänsklighet alls? Om man har ketchup så det räcker halva månaden ska man bara få så att man kan köpa en halv flaska då för att det bara ska räcka till nästa ansökan? Jag tycker att om man är i den situationen att man behöver hjälp och stöd så ska man få det. Om man sedan har massor av pengar på kontot det är en sak men om man har saker kvar i kylskåpet!!!!!!! Matpengen täcker inte att betala allt om kylskåpet är tomt för det finns något som kallas för basvaror och de behöver man ha hemma.


Sedan hörde jag igår att soc hade sagt till en mamma att hon skulle sätta en blöja på sin dotter som är 8 år för att hon kissade på sej efter att det har hänt en hel del saker kring henne som gör att hon mår dåligt. VA ÄR DETTA? När jag var liten och gick i skolan var det lätt att bli retad när man inte gjorde som de andra och inte "föll inom ramen" för vad som bedömdes som normalt och inte. Vad jag läser i tidningar och hör så är det ännu lättare nu att bli mobbad i skolan. Soc hade sagt att man kunde ju ta något som inte syns utanpå kläderna. VAKNA SNÄLLA! Det finns något som heter gymnastik och där man måste ta av sej kläder och byta om och duscha vad ska hon göra i en sån situation? Ska hon varje gång behöva gömma sej för att byta om eller ska hon stå mitt bland de andra och riskera att bli retad.


För mej känns det som om man inte vill se att det finns problem i samhället. Jag upplevde när jag var i deras papper efter misshandeln att man vill inte se att det finns personer som misshandlas och lever i ett helvete innan det är försent för jag ropade på hjälp så länge innan jag kom därifrån men de förklarade att de kunde inte göra något. Jag känner att man blundar för att det fins barn som utsätts för övergrepp och far illa och man vill inte ta tag i det för det innebär arbete och kostnader. Om de blundar så finns inte problemen men det kommer ifatt en dag. Om jag hade fått hjälp tidigare så hade jag inte befunnit mej i den situationen som vi gör idag.


Jag känner att om man ska jobba med människor som redan är utsatta så kanske man behöver ha en medmänsklig syn. Jag drar inte alla över en kant och jag har mött bra personer inom soc under min resa. Om ett barn befinner sej i en situation som inte känns trygg för dem så kanske man ska föreslå något annat än att det barnet ska börja använda blöja! Är det inte mer medmänskligt att man istället försöker att göra barnet så tryggt som det bara går och att erbjuda hjälp för att nå detta. Känner sån frustration över att det får vara så här i samhället och att inte fler människor reagerar!


Har inte vi som medmänniskor ett ansvar för att de som är utsatta ska bemötas med medmänsklighet och förståelse? Ska vi oxå blunda som myndigheterna gör och innebär inte det att vi blir medbrottslingar och är omänskliga även vi?


Jag vill bli bemött medmänskligt och jag vill bemöta dem jag möter medmänskligt. Jag är inte felfri men jag vågar se och reagera!


Puss   från T som funderar att hoppa upp på kvasten igen   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ensammalejonmamman - 29 november 2020 21:37


  .....och påverkade en hel värld och ändå var inte jag beredd på den effekt den skulle få på mig. Jag är alltid personen som insett att den dagen jag fick ensam vårdnad utan umgänge så stog jag ensam med barnen och hade allt ansvar och för mig va...

Av ensammalejonmamman - 26 november 2020 16:18


Undra hur många gånger jag har hört det uttrycket och visst stämmer det men det spelar ingen roll hur många år som går för såren rivs upp av minsta lilla känns det som. Vet inte varför jag alltid ska känna det som att en text, en sång eller vissa ord...

Av ensammalejonmamman - 22 november 2020 23:00

SKRÄCKBLANDAD FÖRTJUSNING   SÖNDAG 22 NOVEMBER 2020, 22:45 ...... som jag tar upp detta med bloggen igen efter drygt 3 år i tystnad. Varför - jag har saknat detta att ha mitt lilla place att skriva av mig utan att ...

Av ensammalejonmamman - 4 juli 2017 19:17

Kod för att importera min blogg till Nouw: 6323869374

Av ensammalejonmamman - 5 april 2017 20:07


      Jag har alltid tyckt att jag har gjort det som varit bäst för barnen och att det är deras bästa som legat i första hand. Plötsligt så slog det mig att det är det jag gjort när de varit med men det som jag gjort mot mig själv när de låg och ...

Presentation


Förr trodde jag att livet var till för att levas ~ nu vet jag att det är en kamp men jag har bestämt mig för att vinna den! Jag ska vinna den för mina barns skull och kan jag hjälpa en enda kvinna som lever eller har levt i samma helvete som mig så är det

Lämna en vink så blir jag glad

Finns inga dumma frågor

20 besvarade frågor

Bloggar jag följer

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards