MITT liv i MIN blogg med MINA ord

Direktlänk till inlägg 14 januari 2012

Vilka regler vi har egentligen!

Av ensammalejonmamman - 14 januari 2012 00:45

   

Idag kom dagen som jag har funderat massor över och som jag inte riktigt vetat vad jag skulle känna när den väl kom men när den väl kom så insåg jag att den kändes inte ett dugg annorlunda mot de andra dagarna men enligt regerningens bestämmelser så är jag idag "frisk" och jag blev det i natt 00.01 för då blev jag utförsäkrad men när jag känner efter så har jag fortfarande samma symtom, jag har samma värk och jag har fortfarande samma skador! Skillnaden är att jag nu är inskriven hos Arbetsförmedlingen och ska stå till arbetsmarknadensförfogande fastän jag inte är medicinskt färdigbehandlad.


Jag har konstaterat att jag har kommit på att jag måste vara knäpp för jag kan inte låta bli att se det komiska mitt i eländet för jag tillhör fortfarande hjärnskadeteamet och det är fortfarande Försäkringskassan som betalar min ersättning men det är en annan kassa som pengarna kommer ifrån och jag tycker att det är ett så sjukt system och att det är så sjuka regler att jag minuten innan fick vara sjukskriven på heltid för min hjärnskada och posttraumatiskt stressyndrom för att minuten efter vara fullt frisk för att söka jobb. Då kan jag ju inte som är Häxansurtant inte låta bli att fundera hur de resonerar!!! Vad är logiken i detta? Jag ser den inte och jag tror inte att de ser den själv heller men nu är det arbetsförmedlingen som ska utreda hur min situation ser ut och det ska bli spännande att se vad de kommer fram till eftersom hjärnskadeteamet sagt till dem att de inte ens har med i min rehabiliteringsplan än så länge återgång till arbete eller om de ens vet om det är aktuellt utan att det som är aktuellt just nu är att vi ska få ner huvudvärken till en nivå där den är hanterbar och att vi sedan ska få vardagen att fungera men det tas det ingen hänsyn till. 


Samtidigt kommer frustrationen in över att jag inte kan påverka situationen och jag vet att man inte kan det om man blivit sjuk på naturlig väg heller men jag hade ett jobb som jag stortrivdes med när jag blev misshandlad och som jag ville vara kvar på som jag fick säja upp när jag hamnade på skyddat boende. Jag har en utbildning som jag byggt på med flera påbyggnadsutbildningar och jag vet att inom det området kommer jag aldrig att kunna återvända med de skador som jag fått. Min hjärnskada gör att jag inte kan läsa en vanlig linje utan att jag måste ha en utbildning som är anpassad efter mej om min egen takt så att jag kan göra den de dagar som min huvudvärk och de dagar som min hjärna orkar ta in information tillåter det och hur många utbildningar har man då att välja på samtidigt ska kroppen och de skador som finns i den klara av det med. Jag känner att det känns så hoppfullt. 


Samtidigt kan jag inte sluta reagera på att man har en regel eller lag heter det som säjer att du ena dagen är sjuk och att du andra dagen är "frisk" när du har ett team bakom dej av utbildad personal som säjer att du inte är medicinskt färdigbehandlad, att det inte finns en möjlighet att du kan återvända till ett arbetsliv f´där och då för att det inte fungerar i livet utan ett arbete och för att du har en pågånde rehabilitering som sker med minst en kontakt i veckan. Jag förstår det inte och kommer nog inte att förstå det heller hur många gånger det än förklaras för mej och det är kanske inte meningen att man ska förstå allt men det känns lite som att det är meningen att allt ska fungera nu och jag önskar att det vore så lätt men tyvärr är det inte så och det önskar jag mer än någon annan att det vore. Jag skulle kunna ge allt för att ha ett liv där vardagen fungerade som innan alla skadorna, där jag kunde jobba och där jag kunde göra allt som jag gjorde förr. Där jag slapp koncententrera mej till 110% för att klara av att slutföra den enklaste grejen för att om jag släpper koncentrationen så är det kanske borta det jag gjorde. Om jag gör två saker så glömmer jag oftast bort den första!


Kanske är det så att om jag somnar nu så är jag frisk på riktigt imorgon när jag vaknar för på papret så är jag ju faktiskt det för det spelar ju ingen roll hur många sjukintyg jag har så spelar det ingen roll för regeringen har bestämt att man inte kan vara sjuk längre än så här ~ och politiker kan väll inte ha fel så när jag vaknar är nog skadorna borta och det är nog den första dagen som jag slipper huvudvärken   Ingen skulle vara gladare än jag men tyvärr så tror jag inte på det men den som lever får se vilken makt våra politiker har 


PUSS    till dej från en "frik" Lilla mej    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ensammalejonmamman - 29 november 2020 21:37


  .....och påverkade en hel värld och ändå var inte jag beredd på den effekt den skulle få på mig. Jag är alltid personen som insett att den dagen jag fick ensam vårdnad utan umgänge så stog jag ensam med barnen och hade allt ansvar och för mig va...

Av ensammalejonmamman - 26 november 2020 16:18


Undra hur många gånger jag har hört det uttrycket och visst stämmer det men det spelar ingen roll hur många år som går för såren rivs upp av minsta lilla känns det som. Vet inte varför jag alltid ska känna det som att en text, en sång eller vissa ord...

Av ensammalejonmamman - 22 november 2020 23:00

SKRÄCKBLANDAD FÖRTJUSNING   SÖNDAG 22 NOVEMBER 2020, 22:45 ...... som jag tar upp detta med bloggen igen efter drygt 3 år i tystnad. Varför - jag har saknat detta att ha mitt lilla place att skriva av mig utan att ...

Av ensammalejonmamman - 4 juli 2017 19:17

Kod för att importera min blogg till Nouw: 6323869374

Av ensammalejonmamman - 5 april 2017 20:07


      Jag har alltid tyckt att jag har gjort det som varit bäst för barnen och att det är deras bästa som legat i första hand. Plötsligt så slog det mig att det är det jag gjort när de varit med men det som jag gjort mot mig själv när de låg och ...

Presentation


Förr trodde jag att livet var till för att levas ~ nu vet jag att det är en kamp men jag har bestämt mig för att vinna den! Jag ska vinna den för mina barns skull och kan jag hjälpa en enda kvinna som lever eller har levt i samma helvete som mig så är det

Lämna en vink så blir jag glad

Finns inga dumma frågor

20 besvarade frågor

Bloggar jag följer

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards