MITT liv i MIN blogg med MINA ord

Direktlänk till inlägg 6 februari 2012

Vad är ett värdigt liv?

Av ensammalejonmamman - 6 februari 2012 01:45

        


I fredags var jag till Arbetsförmedligen för att vi skulle göra en sån här planläggning av min arbetsfömåga och hur de skulle kunna  hjälpa mej tillbaka till ett arbetsliv. För någon månad sedan hade vi överrapporteringen tillsammans med Försäkringskassan och min arbetsterapeut från Hjärskadeteamet och nu skulle vi ha detta mötet själv för att jag skulle med egna ord berätta hur jag såg på situationen och jag kunde inte säja annat än det jag känner - att vardagen är kaos som den är så att jag inte ser hur den skulle kunna fungera alls om jag var tvungen att arbeta mitt i allt som redan är! Det är som min handläggare med sa att efter det som kommit fram i läkarintyg och andra utredningar så ser de inte att det finns någon möjlighet för mej att återvända till ett arbetsliv så som situationen ser ut för mej idag och inte inom den närmaste tiden och det är det som hon kommer att säja till Försäkringskassan när vi träffar dem för ett avstämningsmöte i slutet av denna månad. Samtidigt känns det så frustrerande att det är så här som reglerna ser ut att man inte ser till situationen för individen utan att det bara är tiden som avgör om man får vara sjukskriven eller inte!


När jag gick därifrån så var det massor med tankar som snurrade runt i mitt huvud! Jag hade trott att jag skulle känna mej värdelös över att jag inte kunde söka arbete att jag skulle känna mej överbliven men det som jag kände var detta som står i rubriken " vad är egentligen ett värdigt liv?" Låter kanske som en konstig ekvation efter ett möte med en handläggare på Arbetsförmedlingen och jag vet inte vad det var som gav den reflektionen men det var det som blev resultatet för det känns som det är i den frågeställningen som jag så ofta hamnar till slut!


Om man hade frågat mej för några år sedan så tror jag att jag bara hade svarat något som hade låtit fint ungefär som när man lyssnar på någon kandidat i en Miss Universum-tävling som ska vinna lyssnarnas hjärta och sympati! Idag skulle jag tänka innan jag svarar för idag har jag levt utan allting utom kläderna jag hade på kroppen så jag vet vad det innebär att inte ha något och ändå så tyckte jag att jag hade ett värdigt liv för jag levde och jag hade barnen och jag var trygg på ett skyddat boende!


Andra dagar så känns det som att mitt liv inte är värdigt för fem öre för jag har inte tryggheten utan är hela tiden på hel spänn och det känns som att jag har ögon i nacken, Det känns som att det inte finns någon rättvisa alls i världen för det är jag och barnen som är offren för våldet och ändå är det vi som får rätta våra liv för att kunna skydda oss och anpassa liven så att en säkerhet kan byggas upp medan hans liv rullar på som vanligt. Bevisningen den hamnade på mej för att han ska bli fälld och det känns som att all den unga bördan den är på mina redan nertyngda axlar - ja de dagarna skulle jag svara att ett värdigt liv det är iallafall inte mitt!


Vad är då ett värdigt liv? Jag inser att det inte är så lätt att svara på som man kanske tror att det är för det beror helt och hållet på med vilka ögon man ser det på! För när jag började fundera så inser jag att livet för mej det är de stunderna som jag flyr från "vardagen" när jag måste pussla för att få ihop det med samtal med läkare, advokat, psykologer, poliser och alla andra personerna som vi har kring oss som inte de "vanliga människorna" har i sina liv. De där stunderna när jag kan släppa allt och vi kan vara en familj och glömma allt det som inte alla runt oss vet att vi har varit med om! De där få stunderna när jag inte behöver minnas alla saker som jag måste komma ihåg att skicka iväg så att de finns till förhandlingen eller tills intygen ska skrivas, eller så att de finns till det där viktiga samtalet som ska ringas som ligger till grunden för vårdnaden som är avgörande! Ibland kan jag inte låta bli att drömma vad jag ska göra med all den där tiden den där dagen eller om den dagen kommer när allt detta är slut och jag inte behöver fly för att få de där stunderna utan de där stunderna är vardagen och de är hela tiden!


Jag känner att många gånger så är det så lätt att säja att ett värdigt liv det är att....................... och så fyller man på med något som man sagt i alla åren tidigare för att man alltid sagt det, för att det alltid varit så! Jag känner att när man är ärlig mot sej själv så kan det göra ont men man tjänar på det i längden och det gjorde ont att inse att det livet som jag har just nu är inte ett värdigt liv för det är inte det livet jag vill ha och det är inte det livet vi förtjänar efter det vi varit med om men samtidigt så vet jag att när vi kommit till målet och fått ett slut så kommer vi att få ett värdigt liv och vi kommer att uppskatta det på ett helt annat sätt! Jag vet också att den insikten ger mej ytterligare en "morot" att orka kämpa vidare, att orka komma i mål för efter målgången kommer kampen om att få in värdigheten i livet!


Det är som jag och min terapeut pratade om på terapin man vet först när man står där vilka beslut man ska ta för att kunna känna att man har den bästa utgången för det nya livet. Och när jag står där ska jag ta de besluten som känns rätt för mej och barnen och jag ska våga lita på den som vet bäst - nämligen mej själv! Jag ska våga lyssna på min egen röst för den har lett mej rätt hittills och den kommer att göra det även i framtiden och jag ska gå med huvudet högt!


PUSS    till dej från Lilla mej     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ensammalejonmamman - 29 november 2020 21:37


  .....och påverkade en hel värld och ändå var inte jag beredd på den effekt den skulle få på mig. Jag är alltid personen som insett att den dagen jag fick ensam vårdnad utan umgänge så stog jag ensam med barnen och hade allt ansvar och för mig va...

Av ensammalejonmamman - 26 november 2020 16:18


Undra hur många gånger jag har hört det uttrycket och visst stämmer det men det spelar ingen roll hur många år som går för såren rivs upp av minsta lilla känns det som. Vet inte varför jag alltid ska känna det som att en text, en sång eller vissa ord...

Av ensammalejonmamman - 22 november 2020 23:00

SKRÄCKBLANDAD FÖRTJUSNING   SÖNDAG 22 NOVEMBER 2020, 22:45 ...... som jag tar upp detta med bloggen igen efter drygt 3 år i tystnad. Varför - jag har saknat detta att ha mitt lilla place att skriva av mig utan att ...

Av ensammalejonmamman - 4 juli 2017 19:17

Kod för att importera min blogg till Nouw: 6323869374

Av ensammalejonmamman - 5 april 2017 20:07


      Jag har alltid tyckt att jag har gjort det som varit bäst för barnen och att det är deras bästa som legat i första hand. Plötsligt så slog det mig att det är det jag gjort när de varit med men det som jag gjort mot mig själv när de låg och ...

Presentation


Förr trodde jag att livet var till för att levas ~ nu vet jag att det är en kamp men jag har bestämt mig för att vinna den! Jag ska vinna den för mina barns skull och kan jag hjälpa en enda kvinna som lever eller har levt i samma helvete som mig så är det

Lämna en vink så blir jag glad

Finns inga dumma frågor

20 besvarade frågor

Bloggar jag följer

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards