MITT liv i MIN blogg med MINA ord

Direktlänk till inlägg 3 februari 2013

Ord har makt!

Av ensammalejonmamman - 3 februari 2013 20:00

 


Att det politiker säger när det är dags för val är ord som ska göra så att jag väljer just dem och att det mesta av det inte uppfylls utan ersätts av ursäkter när de väl kommer till makten ändå så påverkas man av det som sägs! Att ord kan få mig att le om de är vänliga eller är något som jag tycker om att höra samtidigt som de kan få den motsatta effekten om de inte är önskade. De kan få mig att fundera i en smärre evighet om de inte är klara och de kan få mig att fundera även om de är klara om jag inte tycker om de överensstämmer med den verklighet som jag har runt mig här och nu. Orden som kommer från barnen att jag är den "bästaste" eller att de älskar mig kan få mig att smälta och känna att jag är den lyckligaste människan på denna jorden och ett samtal som innehåller jobbiga ord kan få mig att känna att jag är den människan som bär den tyngsta bördan som finns på denna jorden och jag skulle kunna byta med den första människan jag bytte! Fastän jag använder ord varje dag både i skrift har jag inte tänkt på hur mycket de påverkar mig och säkert alla andra förän jag hade min träff med min psykolog i fredags! I min terapi nu så inriktar vi oss bara på mig och de känslor som jag tryckt undan i så många år för att överleva men nu ska vi försöka få fram dem och samtidigt som jag vill det så känns det skrämmande för kommer jag någonsin att kunna stänga av dem igen? Hur mycket aggressioner och sorg måste det inte finnas där inne och andra "negativa" känslor som jag inte fick visa eller ha när jag skulle vara den "perfekta kvinnan" som skulle passa på pidestalen men bara klarade av det när det passade honom?!?!?!?! 

 

Det som fick mig att inse allt om ordens makt var frågan när jag märkte att det inte var mig det var fel på och att jag inbillade mig saker utan att det verkligen hände. Jag var tvungen att tänka innan jag svarade för egentligen visste jag hela tiden att jag inte var psykiskt sjuk, att jag inte ramlade av mig själv ner för trappan och att jag inte slog mig på sängen, dörren, i skogen och jag vet inte allt men samtidigt var det just detta jag fick höra hela tiden så till slut vågade jag inte lita på mina egna upplevelser! Ändå fanns tanken där: Varför ramlar jag aldrig ner för trappan när jag är själv hemma eller han är nere eller går framför mig utan alltd när han är uppe och bakom mig? Ändå vågade inte tanken nå fram för sanningen skulle bli en skräckupplevelse med den insikten! Orden jag fick höra flera gånger per dag fick mig att ifrågasätta mina egna upplevelser och det skrämmer mig att de kan ha den makten över en människa! 

 

De få gånger jag fick åka iväg kände jag att jag kunde andas igen för jag fick näsan ovanför vattenytan och jag blev starkare igen, jag blev mer av mig själv och mitt gamla jag men det behövdes bara de vanliga orden som hade effekten att tynga mig så att jag kom ner under vattenytan så kom jag ner där igen! Barnen fick höra de orden som gjorde dem rädda "att mamma skulle bli arg och sluta älska dem om hon fick höra vad han gjorde för jag skulle förstå att de hade varit dumma" och det blev deras verklighet! Sådan makt och ändå så är det bara ord.................................

 

Jag inser att ord fastän de inte går att ta på eller att bevisa på något sätt kan göra så att allt runt en förändras, att man ifrågasätter sig själv och den bilden som man har av sig själv! Med ord kan man nog få en människa att tro att den är en annan bara man har det tålamodet och fram för allt har den känslokalla läggningen att man kan påverka en annan människa så mycket att man är beredd att sudda ut så mycket hos den personen! För mig bevisade detta vad en psykopat innebär på ett helt annat sätt! Tidigare har det inte varit lika uträknande men nu inser jag att allt är en plan från dag ett till slutet och varje ord har en betydelse! 

 

Jag inser att jag kommer att väga mina ord på en guldvåg på ett helt annat sätt i framtiden innan jag säger dem för även om jag inte tänker förändra människor med dem så kan man inte ta tillbaka dem när de väl är skrivna eller sagda och jag vet inte hur mottagaren tar emot och påverkas av dem! Brutalt ärlig kommer jag alltid att vara men man kan säga saker på många sätt och jag har bestämt mig för att säga det på det bästa sättet som jag kan för som min morfar jämt sa: Har man gjort sitt bästa kan man inte göra bättre! 

Fel ord kan förändra allt för en människa även om man inte inser det när man säger det! Jag blev hjärntvättad av massor med ord och kämpar för det än så jag kan bara säga ORD HAR STÖRRE MAKT ÄN JAG INSÅG 

 

TACK livet för allt du lär mig 

 

  CRAMAR   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ensammalejonmamman - 29 november 2020 21:37


  .....och påverkade en hel värld och ändå var inte jag beredd på den effekt den skulle få på mig. Jag är alltid personen som insett att den dagen jag fick ensam vårdnad utan umgänge så stog jag ensam med barnen och hade allt ansvar och för mig va...

Av ensammalejonmamman - 26 november 2020 16:18


Undra hur många gånger jag har hört det uttrycket och visst stämmer det men det spelar ingen roll hur många år som går för såren rivs upp av minsta lilla känns det som. Vet inte varför jag alltid ska känna det som att en text, en sång eller vissa ord...

Av ensammalejonmamman - 22 november 2020 23:00

SKRÄCKBLANDAD FÖRTJUSNING   SÖNDAG 22 NOVEMBER 2020, 22:45 ...... som jag tar upp detta med bloggen igen efter drygt 3 år i tystnad. Varför - jag har saknat detta att ha mitt lilla place att skriva av mig utan att ...

Av ensammalejonmamman - 4 juli 2017 19:17

Kod för att importera min blogg till Nouw: 6323869374

Av ensammalejonmamman - 5 april 2017 20:07


      Jag har alltid tyckt att jag har gjort det som varit bäst för barnen och att det är deras bästa som legat i första hand. Plötsligt så slog det mig att det är det jag gjort när de varit med men det som jag gjort mot mig själv när de låg och ...

Presentation


Förr trodde jag att livet var till för att levas ~ nu vet jag att det är en kamp men jag har bestämt mig för att vinna den! Jag ska vinna den för mina barns skull och kan jag hjälpa en enda kvinna som lever eller har levt i samma helvete som mig så är det

Lämna en vink så blir jag glad

Finns inga dumma frågor

20 besvarade frågor

Bloggar jag följer

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards