MITT liv i MIN blogg med MINA ord

Direktlänk till inlägg 28 maj 2012

Ärlighet!

Av ensammalejonmamman - 28 maj 2012 00:00



Jag lär mina barn att ärlighet är det som varar längst och även om det är jobbigt och tufft så ska man säja sanningen! Jag vet också att sanningen kan svida ~ både att säja och höra men det är ändå den som gör att relationer håller och att man kan lita på andra! Det är när sanningen kommer fram som man kan göra ett val om man vill stanna kvar eller om man vill gå eller om man vill fortsätta att ha kontakt med personen eller om man inte vill det! Efter att ha levt tillsammans med en person som ljög och manipulerade hela tiden och haft människor som svikit i min närhet så värdesätter jag ärlighet och rakhet ännu mer än jag någonsin gjort även om det svider och är jobbig och jag beundrar människor som är det! Jag är rak och ärlig mot andra och jag förväntar mej att människor är det mot mej och det svider när jag upptäcker att människor inte är det och jag kan inte låta bli att fundera över vad det är som är så svårt med att vara just ärlig?! Det borde vara svårare med att vara oärlig för jag vet att under den tiden när jag var det så hade jag svårt att komma ihåg vad jag hade sagt för att slippa bestraffningarna och många gånger blev det fel så jag var tvungen att komma på ytterligare en lögn för att komma ur det, det var svårt att komma ihåg vilken ursäkt jag hade om någon upptäckte blåmärkena eller varför jag ställde in en träff eller att H skulle komma till oss ~ jag vet att det är mycket lättare att vara ärlig! 


För några dagar sedan frågade en vän till mej om jag hade några minuter över och jag kände på en gång som frågan kom att det var något som "tyngde henne". När vi satt och pratade så kom det fram saker som hon inte berättat och det var inte heller så att hon ljugit om det utan det var bara det att hon hade låtit bli att berätta det! Vi pratade och hon fick förklara sin version och jag fick berätta vad jag tänkte och tyckte och vi verkligen redde ut det och massor med andra saker runt och kring detta och runt oss! Efteråt kändes det så skönt för det kändes att nu fanns det inga frågetecken och inga tankar att varför hade det varit si eller så, vi visste vart vi hade varandra och vi visste varför vi hade reagerat som vi hade gjort! Detta gjorde att jag ännu en gång insåg hur viktigt det är att man är ärlig i en relation, vilken relation det än är, att man vågar lägga korten på bordet och att man vågar visa alla sina sidor vare sej det är de starka eller de svaga! Det är inte så att man tycker mindre om varandra för det utan tvärs om ~ banden blir starkare för man har en ärlig och rak kommunikation! 


När jag sedan har funderat över detta med ärlighet så har jag tänkt i så många olika banor för egentligen så förstår jag inte vad det är som är så skrämmande med det! Sanningen kan såra ~ja det kan den men lögnen sårar betydligt mer! Svek sårar ännu mer, jag lovar för jag har upplevt den och den skapar massor av funderingar och frågetecken och man funderar massor varför och de kan komma av sanningen med men man vet att någon respekterade en så mycket att de var i alla fall ärlig och rak mot mej. Jag brukar tänka att jag ska vara mot andra som jag vill att de ska vara mot mej och det behöver inte vara svårare än så! Jag blir hellre sårad av sanningen för den innebär att den andra parten respekterade mej det gör man inte med lögner och svek! 


Jag är så naiv att jag tror att sanningen segrar till slut och jag tror att sanningen kommer ikapp! Jag bestämde mej när jag startade vårdnadsprocess och det blev brottsmål och allt annat att hur det än skulle gå så skulle jag kunna gå ut ur det med huvudet högt för att jag hade spelat med öppna kort och att jag hade kört ett ärligt spel och inte ljugit och jag har klarat det fram tills idag och jag ska göra det i fortsättningen med! Mina barn har inte hört mej prata illa om deras pappa, de har fått ärliga svar när de har frågat något men jag har inte suttit och berättat för dem för de måste själva få bygga upp sin bild och jag avskyr när barn blir indragna i vuxnas bråk! Jag tror att förr eller senare förlorar man på det som vuxen! Jag förstår inte varför inte fler människor kan vara ärliga och stå upp för sanningen men kanske är det så samhället ser ut idag men jag är tacksam för de personer som jag har runt mej som är ärliga och de som inte är det de rensar jag bort för jag har fått nog av lögner i mitt liv! 


Det är bara så att lögnerna ska gå ett varv runt jorden innan de kommer tillbaka och jag tror att när de kommer tillbaka då slår de även tillbaka ~ så enkelt är det bara! 


  KRAMAR    



 
 
Ingen bild

Amelie

12 oktober 2012 17:14

Känner igen mig i det du skriver. Valde till slut att gå. Bygger nu sakta upp en ny mur.Med ärlighet respekt.Varför ska det vara så svårt!!!.Fick veta idag att de har gått vidare nu glömt mig. Men när jag levde med deras far kunde inte glömma utan djävlades med mig. Även de vuxna....Alltså hur kan föräldrar släktingar bete sig så.Det var bara mitt fel.Mycket möjligt.Förändringar sker. Man kan inte tro allt ska vara som det har varit.Utan man måste ge personen som kommer in en chans.Nu ska jag inte gnälla.Tycker du är en stark & klok kvinna som jag ser likhet med mig.Bara det att du har varit med om fysikslag jag har bara fått psykiska nedtryckningar.Läkarna har sagt det kommer ta lång tid.Men det är bara skapa för var dag som kommer glädjas åt det...Ha en fin underbar helg vännen.Kram från gnällfia <3<3<3

ensammalejonmamman

17 oktober 2012 09:43

Du är ingen gnällfia du är en underbar vän som jag är så glad att ha och som jag älskar! Ärlighet och respekt borde vara en självklarhet och de som inte förstår det förtjänar inte en plats i ens liv vännen
KRAMAR I MASSOR och jag önskar dig all lycka i livet för du förtjänar den

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ensammalejonmamman - 29 november 2020 21:37


  .....och påverkade en hel värld och ändå var inte jag beredd på den effekt den skulle få på mig. Jag är alltid personen som insett att den dagen jag fick ensam vårdnad utan umgänge så stog jag ensam med barnen och hade allt ansvar och för mig va...

Av ensammalejonmamman - 26 november 2020 16:18


Undra hur många gånger jag har hört det uttrycket och visst stämmer det men det spelar ingen roll hur många år som går för såren rivs upp av minsta lilla känns det som. Vet inte varför jag alltid ska känna det som att en text, en sång eller vissa ord...

Av ensammalejonmamman - 22 november 2020 23:00

SKRÄCKBLANDAD FÖRTJUSNING   SÖNDAG 22 NOVEMBER 2020, 22:45 ...... som jag tar upp detta med bloggen igen efter drygt 3 år i tystnad. Varför - jag har saknat detta att ha mitt lilla place att skriva av mig utan att ...

Av ensammalejonmamman - 4 juli 2017 19:17

Kod för att importera min blogg till Nouw: 6323869374

Av ensammalejonmamman - 5 april 2017 20:07


      Jag har alltid tyckt att jag har gjort det som varit bäst för barnen och att det är deras bästa som legat i första hand. Plötsligt så slog det mig att det är det jag gjort när de varit med men det som jag gjort mot mig själv när de låg och ...

Presentation


Förr trodde jag att livet var till för att levas ~ nu vet jag att det är en kamp men jag har bestämt mig för att vinna den! Jag ska vinna den för mina barns skull och kan jag hjälpa en enda kvinna som lever eller har levt i samma helvete som mig så är det

Lämna en vink så blir jag glad

Finns inga dumma frågor

20 besvarade frågor

Bloggar jag följer

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards