MITT liv i MIN blogg med MINA ord

Direktlänk till inlägg 19 maj 2012

Naiv

Av ensammalejonmamman - 19 maj 2012 02:15

 


Egentligen så borde jag vara misstänksam mot allt och alla och ändå så inser jag att någonstans inom mej så har jag min naiva syn kvar! Jag tror att människor kan vara goda och jag tror att de är ärliga och ser till i alla fall de som är ärliga mot dem bästa och gång på gång så inser jag att det inte är så som världen ser ut och ändå så slutar jag aldrig att hoppas och tro! Jag vill inte sluta tro att sanningen och godheten vinner och jag vill ha kvar min naiva sida även om den gör att jag blir sårad för kanske är det så att när man är svag och man blir sårad så byggs man upp och blir starkare för varje gång även om det gör ont.


Jag kan fortfarande minnas när jag var ung och för första gånen satte min fot på et fängelse! Jag hade en bild av att alla som satt där det var precis såna som man ser på filmer som ser ut som "äkta gansters" så för mej så blev det en chock när jag insåg att det inte var så det var! De såg ju precis ut som de jag mötte på gatan, som de jag gick i skolan med eller som jag jobbade med ~ med andra ord de som fanns i mitt vanliga liv. Nu idag kan jag le åt hur naiv jag var men det var så det såg ut i min värld då och jag var så skyddad från allt! Att jag inte ville veta vad de hade gjort för att jag ville ge alla en ärlig chans visar bara vilken människosyn jag hade och har än idag! Jag tycker inte att man ska döma människor men samtidigt så inser jag att vissa inte är värda en andra chans för de inser inte att de har gjort fel och då kan de inte heller bättra sej! Den erfarenheten lärde mej att brottslingar är inte bara de som blivit hatade sen de varit små utan att det beror på hur man har hanterat det man varit med om i livet och hur man tar tillvara på erfarenheten! Egentligen borde mycket av min naivitet ha försvunnit under denna tiden men det gjorde den inte! 


Jag träffade på många missbrukare och deras lögner och borde ha lärt mej av dem hur lätt det är att gå på dem men på något sätt så tog det inte bort det att jag förväntar mej att människor är ärliga mot mej bara för att jag är ärlig mot andra. Jag har också ljugit för jag är inget helgon och det står jag för och den som säjer att den aldrig har ljugit den är inte ärlig men jag har aldrig gjort det i syfte att skada någon! Jag gjorde det under mina år för att skydda mej och överleva och den jag ljög mest för var mej själv! Samtdigt är lögner lätta att genomskåda om man bara har modet att göra det men oftast så svider det och kan vara jobbigt att ställa lögnaren tillsvars! Jag vet bara att när man är naiv så såras man många gånger!


Egentligen vet jag inte om det är en negativ sida att vara naiv för om man är det i lagom dos så är det ju inte så att jag ser bara det värsta hos alla! Tyvärr så är det ju jag själv som får ta smällarna för man litar på människor och man tror att det finns saker som ingen skulle kunna göra emot en och när de sedan gör det, ja då gör det dubbelt ont för att tanken aldrig har slagit en ~ det kommer som en chock och det ligger så långt ifrån ens eget agerande som det bara går att komma! Ibland så kan jag tycka det är skrämmande att tänka på hur samhället ser ut för jag tänker på att om det är så här det ser ut idag ~ hur kommer det då att se ut när trollen är stor?!?! Kommer det att finnas något som heter "rent spel" och ärlighet eller kommer allt att vara tillåtet och kommer det att vara tillåtet att "sticka knivar i ryggen" på varann och allt annat som jag inte tycker är rätt och som jag lär dem att man inte gör? 


Om jag inte varit naiv så kanske jag hade sett alla tecken tidigare, då kanske jag inte hade trott på alla löften för innerst inne så visste jag ju att de inte skulle hållas..............men samtidigt så hade jag inte haft mina troll! Om jag inte hade varit det så hade jag inte varit jag och jag är på ett sätt glad och stolt över att vara just jag för jag har kommit så långt och jag har klarat så mycket som jag aldrig trodde att jag skulle klara av! Idag så satt jag och pratade med en kompis och vi kom in på allt mellan himmel och jord och även om jag inte alltid ser det så kunde jag se det idag ~ att jag är en mycket starkare och gladare person idag för när jag skrattar så känner jag att det kommer inifrån! Jag kan känna att jag är glad på riktigt inte för att jag vill vara det! Och jag kan känna att jag är glad på ett sätt att jag är naiv för om jag inte hade varit det så hade jag inte vågat släppa in någon igen och då hade jag missat många underbara människor som finns där idag och som hjälper mej att bygga upp mej! Om jag inte varit naiv hade jag inte vågat berätta saker som är jobbiga och som måste komma ut för då hade jag trott att alla skulle förråda mej efter den erfarenheten som jag har! 


Kanske är det så att jag får välja att se de positiva sakerna i situationen istället för de negativa för även den naiva sidan är en del av mej och fastän jag är det så är jag på min vakt och väljer vad jag säjer, delar med mej och vem jag delar vad med så jag har en gräns och jag lär så kanske är naiv fel ord ändå......................kanske är det helt enkelt så att jag vågar vara så stark i mej själv idag att jag vågar lita på min känsla vem jag kan lita på och inte och sen finns det alltid de som bryter ett förtroende! 


Jag önskar att alla kunde tänka att som man själv vill att andra ska vara och göra mot mej så ska jag göra och vara mot dem! Det är inte svårare än så!!!!!!!


  KRAMAR    

 
 
Ulliz

Ulliz

19 maj 2012 10:20

Systeryster kan du lita på. Puss <3

http://annaulliz.bloggplatsen.se

ensammalejonmamman

21 maj 2012 00:55

Gulle dej! Älskar dej och vet det! PUSS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ensammalejonmamman - 29 november 2020 21:37


  .....och påverkade en hel värld och ändå var inte jag beredd på den effekt den skulle få på mig. Jag är alltid personen som insett att den dagen jag fick ensam vårdnad utan umgänge så stog jag ensam med barnen och hade allt ansvar och för mig va...

Av ensammalejonmamman - 26 november 2020 16:18


Undra hur många gånger jag har hört det uttrycket och visst stämmer det men det spelar ingen roll hur många år som går för såren rivs upp av minsta lilla känns det som. Vet inte varför jag alltid ska känna det som att en text, en sång eller vissa ord...

Av ensammalejonmamman - 22 november 2020 23:00

SKRÄCKBLANDAD FÖRTJUSNING   SÖNDAG 22 NOVEMBER 2020, 22:45 ...... som jag tar upp detta med bloggen igen efter drygt 3 år i tystnad. Varför - jag har saknat detta att ha mitt lilla place att skriva av mig utan att ...

Av ensammalejonmamman - 4 juli 2017 19:17

Kod för att importera min blogg till Nouw: 6323869374

Av ensammalejonmamman - 5 april 2017 20:07


      Jag har alltid tyckt att jag har gjort det som varit bäst för barnen och att det är deras bästa som legat i första hand. Plötsligt så slog det mig att det är det jag gjort när de varit med men det som jag gjort mot mig själv när de låg och ...

Presentation


Förr trodde jag att livet var till för att levas ~ nu vet jag att det är en kamp men jag har bestämt mig för att vinna den! Jag ska vinna den för mina barns skull och kan jag hjälpa en enda kvinna som lever eller har levt i samma helvete som mig så är det

Lämna en vink så blir jag glad

Finns inga dumma frågor

20 besvarade frågor

Bloggar jag följer

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards