MITT liv i MIN blogg med MINA ord

Alla inlägg den 5 april 2017

Av ensammalejonmamman - 5 april 2017 20:07

   


Jag har alltid tyckt att jag har gjort det som varit bäst för barnen och att det är deras bästa som legat i första hand. Plötsligt så slog det mig att det är det jag gjort när de varit med men det som jag gjort mot mig själv när de låg och sov påverkar även dem! Barn är mycket mer lyhörd än man anar! Detta slog mig som en blixt från en klar himmel när jag stod i affären härom dagen och tänkte "när hörde jag dem tjata sist om en glass, godis eller chips..........". Till helgen köper vi det så att det finns hemma men det är inte mycket som äts och detta fick mig att tänka några varv extra!

 

Innan jag förändrade min livsstil så var trösten när jag mådde dåligt, var ledsen eller helt enkelt kände för det godis. Jag hade alltid ett skåp där det fanns godis i fall att jag skulle behöva detta och det var alltid påfyllt. Nu när jag ser i spegeln inser jag att jag mådde ännu sämre när jag tryckt i mig detta. Samtidigt som vi hade rutiner här hemma så hade vi inte det när det gällde mat. Mina barn har alltid fått mat och inte gått hungrig men vi åt när vi var hungrig helt utan rutin eller så. Inte undra på att vi var 4 st här med ett himla humör så det kändes som fönstrena skulle åka ut ibland ;). Vårat blodsocker måste ju ha åkt berg-och-dalbana.

 

Jag trodde inte att barnen var medveten om mitt sätt att äta - jag gjorde det ju ändå när de låg och sov. Idag vet jag bättre. Egentligen borde jag ha vaknat upp redan de gånger som jag svarade dem att vi inte hade godis hemma och de sa: -Men mamma det ligger ju alltid chokladkaka i det skåpet.

Det var ju den som var min tröst, belöning eller bara njutning när de sov!

 

Idag när jag helt uteslutit bla socker i all kost så ser jag dels hur det påverkar mig genom att jag har ett helt annat humör än tididgare och jag orkar med saker på ett helt annat sätt. Samtidigt så ser jag hur detta påverkar barnen även fast de har sitt mys på helgen. Vi kan sitta alla vid bordet och äta och det är inte speedade duracellkaniner jag får dit. Okej syskonbråken kommer alltid att finnas men när socker försvann från våran vardag så är det ändå en situation här hemma som går att kontrollera. Jag inser att socker kan orsaka mycket jag som tyckte att ingen påverkades av det! Ibland inser man inte konsekvenserna innan man byter spår.

 

En sak har jag i alla fall lärt mig av detta och det är att barn gör inte som man säger utan som man gör och jag är tacksam för att jag förändrade mitt eget sätt för det förändrade deras sätt att se på godis och sötsaker över huvudtaget utan att jag behövt säga ett ord. Ibland inser man inte vad det är man gör mot de man värnar mest om genom sitt eget beteende!

 

Kramar   

Barn · Livet

Presentation


Förr trodde jag att livet var till för att levas ~ nu vet jag att det är en kamp men jag har bestämt mig för att vinna den! Jag ska vinna den för mina barns skull och kan jag hjälpa en enda kvinna som lever eller har levt i samma helvete som mig så är det

Lämna en vink så blir jag glad

Finns inga dumma frågor

20 besvarade frågor

Bloggar jag följer

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards