MITT liv i MIN blogg med MINA ord

Direktlänk till inlägg 16 mars 2015

Rättigheter och skyldigheter!

Av ensammalejonmamman - 16 mars 2015 16:45

 


Det heter att alla människor har samma rättigheter men är det verkligen så det fungerar i praktiken?!?

Fick jag frågan skulle jag svara nej för det känns som att vissa får chans efter chans medan vissa får "misslyckas" en gång och sedan går dem chansen förbi. Vad är det som avgör om man hamnar på de lyckigas sida i samhället eller de förlorandes sida..... är det ett lyckohjul som man får en lott till när man föds eller är det andra människor som sitter med det avgörandet i sin hand? Inte vet jag för det känns som jag försöker att knäcka koden varför det är så här men jag vet inte om det är jag som försöker göra det begripligt för mig själv hur vissa hela tiden kan "slippa undan" det som andra tvingas att gå igenom. 

 

Man kan kalla det så många saker och det kanske är så att "kärt barn har många namn". Hur många gånger har man inte hört människor säga att någon har "glidit på en räkmacka genom livet" är "född med lyckoklöver", ja listan skulle kunnas göra enorm men är det egentligen inte bara andra ord för att säga att de personerna inte behöver gå igenom det som andra behöver gå igenom och som kan på ren svenska vara ett helvete?!? Vissa drabbar det mer och andra drabbar det mindre och ändå så heter det så fint att vi har samma rättigheter och skyldigheter. 

 

Ibland känns det som att en person behöver göra ett misstag och sedan startas det en häxjakt (även om det sägs att det inte förekommer längre) och människor i omgivningen väljer att se vad de vill se. Om så personen gör hundra bra saker och en dålig sak så är det bara den dåliga saken som alla såg och pratar om de bra sakerna "råkade" alla missa. Visst är det skrämmande men hur många pratar om det.......... Kanske ska man tänka till en extra gång innan man är med i samtalet i fikarummet, ute på gatan med grannarna eller vad det nu är man har det om den där personen som "gjort det där" vilka konsekvenser det kan få för personen. Nästa gång kan det vara du och det är inte säkert att du gjort mer än ett misstag och hundra bra saker för att människor valt att se det som de ville se istället för att se som det är.......................................... Alla har vi en skyldighet för det som kommer ur våran mun och för våra ord som lämnar oss!

 

  CRAMAR   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ensammalejonmamman - 29 november 2020 21:37


  .....och påverkade en hel värld och ändå var inte jag beredd på den effekt den skulle få på mig. Jag är alltid personen som insett att den dagen jag fick ensam vårdnad utan umgänge så stog jag ensam med barnen och hade allt ansvar och för mig va...

Av ensammalejonmamman - 26 november 2020 16:18


Undra hur många gånger jag har hört det uttrycket och visst stämmer det men det spelar ingen roll hur många år som går för såren rivs upp av minsta lilla känns det som. Vet inte varför jag alltid ska känna det som att en text, en sång eller vissa ord...

Av ensammalejonmamman - 22 november 2020 23:00

SKRÄCKBLANDAD FÖRTJUSNING   SÖNDAG 22 NOVEMBER 2020, 22:45 ...... som jag tar upp detta med bloggen igen efter drygt 3 år i tystnad. Varför - jag har saknat detta att ha mitt lilla place att skriva av mig utan att ...

Av ensammalejonmamman - 4 juli 2017 19:17

Kod för att importera min blogg till Nouw: 6323869374

Av ensammalejonmamman - 5 april 2017 20:07


      Jag har alltid tyckt att jag har gjort det som varit bäst för barnen och att det är deras bästa som legat i första hand. Plötsligt så slog det mig att det är det jag gjort när de varit med men det som jag gjort mot mig själv när de låg och ...

Presentation


Förr trodde jag att livet var till för att levas ~ nu vet jag att det är en kamp men jag har bestämt mig för att vinna den! Jag ska vinna den för mina barns skull och kan jag hjälpa en enda kvinna som lever eller har levt i samma helvete som mig så är det

Lämna en vink så blir jag glad

Finns inga dumma frågor

20 besvarade frågor

Bloggar jag följer

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards